Читацький зал

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Найперші автомобілі Toyota, Skoda, Renault і Porsche

Ми не знаємо, чи є в японській або французькій мові аналог приказки «перший млинець грудкою». Також не можемо сказати, чи пишаються своїми первістками автомобільні марки або соромляться їх. Але ми точно пам’ятаємо, з чого все починалося.

Це друга і заключна частина статті про автомобілі-піонерів. Як і в першому випуску, в матеріал потрапили 20 автомобілів – від Land Rover до Volvo. Компанії представлені в алфавітному порядку.

Підпишись на канал "УкрАвтопром"

Land Rover Mk.1 (1948)

Все почалося з того, що у «роверовського» інженера Моріса Уїлкса зламався армійський Willys Jeep, вірою і правдою служив йому на всяких присадибних роботах. А новий щось не купити! Тоді Моріс і подумав: а чому б “Ровер” не випустити власний позашляховик?

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Перший прототип побудували на шасі «Вілліса», але з коробкою передач і двигуном від довоєнного Rover P3. Та машина була знаменита перш за все рульовою колонкою, розташованої по центру салону. Потім прототип «center-steer» еволюціонував в серійний Land Rover Series 1, який прожив десятиліття в личині «Дефендер».

Lexus LS400 (1989)

Усвідомивши, що в Штатах неможливо продавати «Тойоти» дорожче Camry, японці вирішили запустити на ринку США новий преміум-бренд. Перший серійний Lexus – це, по суті, перелицьований Toyota Celsior.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Але оскільки ця «люксобаржа» в Штатах ніколи не продавалася, підступу ніхто не помітив. Навпаки, на первістка бренду вилилося непристойно велика кількість уваги і популярності.

Maserati type 26 (1926)

На відміну від більшості сучасних брендів, Maserati може пишатися тим, що її перший автомобіль – гоночний. Типова двомісна машина 1920-х років з рамним шасі, алюмінієвим кузовом, рядной 1,5-літровою “вісімкою” і триступеневою МКП, Maserati Tipo 26 дебютувала на гонці «Тарга Флоріо» 1926 року.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Альфьєрі Мазераті за кермом машини імені себе примчав на фініш першим в класі і дев’ятим в абсолюті. Для початку – непогано.

Mazda R360 (1960)

Строго кажучи, першим транспортним засобом Мазди був триколісний «тук-тук». Але якщо вважати автомобілем щось чотириколісний, з дверима, дахом і лобовим склом, то першим буде вважатися цей кей-кар.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Mazda R360, крім чарівної зовнішності і двомісного салону, була цікава заднемоторним компонуванням і 356-кубовим двоциліндровим двигуном потужністю 16 кінських сил. Так, це не MX-5 – на такому не подріфтувати…

Mercedes 35 h.p. (1901)

Машина, розроблена Вільгельмом Майбахом і Паулем Даймлером на замовлення австрійського підприємця Еміля Еллінека, отримала ім’я «Мерседес» на честь дочки останнього.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

А завидні спортивні та комерційні успіхи 35-сильної машини привели до того, що всі наступні моделі Daimler Motoren Gesellschaft також стали називати «Мерседесами».

Mini – Austin Mini (1959)

В якості самостійного бренду MINI з’явився лише в 2000-му – на сорок років пізніше оригінального автомобільчика, створеного британцем грецького походження Алек Іссігоніс. Замислювався як відповідь європейським бабл-карам – ультрабюджетним машинкам середини 1950-х, – MINI став справжнім символом британського автопрому.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Витканий в рівній мірі як з геніальних, так і суперечливих рішень, він став легендою за життя, з мінімальними змінами протримавшись на конвеєрі понад чотирьох десятків років.

Mitsubishi Model A (1917)

Для величезного промислового конгломерату Mitsubishi автомобілі завжди були побічним бізнесом. У далекому 1917-му кораблебудівна фірми Mitsubishi Kobe Dockyard Works випустила копію FIAT Tipo 3 скоріше з цікавості.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Комерційного успіху машина в будь-якому випадку не мала. За наступні чотири роки було зібрано близько 20 екземплярів, купувати які ніхто особливо не прагнув. Адже імпортовані в Японію з США і Європи машини були дешевші.

Nissan Model 70 (1937)

Першим автомобілем, який отримав ім’я «Ніссан», вважається копія американського седана Graham Paige Special Six. Її випуск в 1937 році налагодила фірма Jidosha Sezo Co ltd., Яка належала групі Datsun і перейменована на той час в Nissan Motor.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

З цього клубка нелегкотравних фактів слід тільки одне – більш плутаної і хитромудрої історії, ніж у «Ніссана», немає більше ні в кого.

Opel Lutzmann (1899)

На порозі XX століття сімейство Опелів надумало розширити свій велосипедний бізнес за рахунок автомобілів. Роботи зі створення машини доручили Фрідріху Лутцманну, інженеру і постачальнику комплектуючих для заводів Daimler і Benz. Правда, розроблений ним для «Опеля» 1,5-літровий екіпаж успіхом у покупців не користувався: 11 машин в перший рік і менше 30 – в наступний.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Продовжувати договір з Лутцманом Опелі не стали, а через кілька років випустили автомобіль вже власної конструкції. Більш вдалий, до речі.

Peugeot Type 2 (1890)

Забавно, але перший автомобіль Peugeot називається «Тип 2». І справа не в прославленому французькому нехлюйство. Просто машина, що іменувалася Peugeot Type 1, насправді була паровою – з двигуном роботи французького конструктора Леона Серполле.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Перший же «Пежо» з двигуном внутрішнього згоряння, той самий Type 2, з’явився на чотири роки пізніше і по суті являв собою ліцензійну версію німецького Daimler з ліцензійним двигуном Panhard & Levassor.

Porsche 356/1 (1948)

У післявоєнну розруху конструкторське бюро Фердинанда Порше, що переїхало з Німеччини в Австрію, виживало як могло: висококваліфіковані інженери не гребували навіть ремонтом старої сільгосптехніки. Але руки майстрів, звичайно, нудьгували по керму. Особливо не сиділося на місці синові Фердинанда – Феррі Порше. Саме він практично на голому ентузіазмі реалізував довоєнну мрію батька і побудував легку спортивну машину на базі серійного «Жука».

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Перший (він же єдиний) екземпляр Porsche 356/1 оснащувався кузовом родстер, виготовленим з алюмінію, мав просторову раму і складну середньомоторну компоновку. У серію же пішла менш хитромудра в технічному плані Porsche 356/2, по компоновці і конструкції набагато ближча до VW type 1.

Renault Voiturette Type A (1898)

Сімейний бізнес з виготовлення гудзиків абсолютно не будив Луї Рено – він цікавився автомобілями. У маленькій майстерні Луї самостійно побудував крихітну машинку. З огляду на колісну базу всього в 1,1 метра, назва Voiturette, тобто «візок» або «повозочка», виявилося в саму точку.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

З одноциліндровим мотором DeDion «візок» Луї Рено, втім, непогано їздила. А після того, як машину показали на Паризькому автосалоні в червні 1899 го, Рено відразу отримав 60 оплачених замовлень.

Rolls Royce 10 hp (1904)

Коли Генрі Ройс, багатому промисловцеві з Манчестера, який заробив капітал на виробництві портових кранів, набридли поломки свого французького автомобіля марки Decauville, він вирішив діяти. Не може ж самостійна карета бути складніше портового крана?!

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Рукатий Генрі взяв і побудував власну версію «Дековіль». Все те ж саме і по формі, і по суті, тільки у сто крат надійніше. Саме на цій двоциліндрової 10-сильною машині травня 1904-го прокотився багатий лондонець Чарльз Роллс. Ну а до чого це призвело, сьогодні знає кожен школяр.

SAAB 92 (1949)

Автомобілями, відома авіаційна компанія, зайнялася не від хорошого життя. Після Другої світової замовлення на військові літаки зійшли нанівець, і фірма з Тролльхеттан переключилася на більш приземлені механізми.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Вийшло нешвидко, але весело. Взявши за основу довоєнний DKW, шведи додали до творчого переосмисленого передньопривідного шасі шедевральний аеродинамічний кузов роботи промислового дизайнера Сікстена САСОН. Підсумком стала поява витонченого і прогресивного SAAB 92.

Skoda 25/100 (1925)

Мало які бренди можуть похвалитися тим, що їх перший же автомобіль потрапив в президентський гараж. Однак у випадку з «Шкодою» саме так все і було.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Перша легковик фірми – це ліцензійна копія великого, дорогого і престижного «Іспано-Сюиза-H6B». Президент Чехословаччини Томаш Масарик, який пересувався тільки на машинах місцевого складання, відразу ж замовив собі 100-сильну «Шкоду-25/100», яка без проблем розганяла до 140 кілометрів на годину. І жодного разу про це не пошкодував.

Subaru 1500 (1954)

Прийнято вважати, що першим автомобілем марки став кей-кар Subaru 360, який дебютував в 1958-му. Якщо мова йде про серійні моделі, так воно і є.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Але за кілька років до цього японці вже намагалися будувати машини. Задньопривідний седан Subaru 1500, відомий також під кодовим ім’ям P-1, оснащувався мотором від Peugeot 202, а зовні підозріло нагадував інший «Пежо» – седан 403. Всього було випущено близько двох десятків «пе-перший», деякі з яких потрапили в японські таксопарки для оцінки споживчих якостей.

Suzuki Suzulight (1955)

Ткацькі верстати, мотоцикли, автомобілі – історія Suzuki розвивалася саме за таким напрямком. Перший легковик компанії – Suzulight – це копія німецького Lloyd LP400. Причому подібність не тільки зовнішнє, але і компоновочно-конструктивно: передній привід, поперечне розташування двигуна, хребтова рама.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Сьогодні оригінальний «Сузулайт» – справжня рідкість, адже таких машин було зібрано всього 43 екземпляра.

Toyota A1 (1935)

Toyota теж починала з ткацьких верстатів, а перший легковий автомобіль – чотирьохдверний седан А1 – розробила в 1936-му. І в його конструкції не було зовсім нічого революційного.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Дизайном машина нагадувала Chrysler Airflow, а шасі і силовий агрегат були акуратно скопійовані з Chevrolet. Треба ж було з чогось починати.

Volkswagen Type 1 (1938)

Мрію про створення масового автомобіля для простих трудяг Фердинанд Порше зміг здійснити лише за допомогою нацистів, які санкціонували розробку народної машини і будівництво заводу.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Доктор Порше свою задачу зробив на відмінно. Проста до геніальності конструкція з хребтовою рамою, розташованим в задньому звисі чотирициліндровим оппозитником і чарівним кузовом, стала синонімом поняття «Автомобіль для всіх». На всі часи.

Volvo OV4 (1927)

На початку 1920-х років Ассар Габріельссон, впливовий менеджер шведської фірми SKF, що спеціалізується на підшипниках, працював у Франції. Третя республіка переживала справжній бум автоіндустрії, а в Швеції в ту пору не було жодної мало-мальськи серйозної фірми. «Непорядок!» – сказав Габріельссон і взявся виправляти становище.

Які моделі були першими у сьогоднішніх автогігантів? Частина 2

Разом з інженером Густавом Ларрсоном і на кошти, позичені у банків під персональні гарантії, шведи розробили і побудували 10 передсерійних прототипів, які стали основою першого серійного Volvo OV4. До речі, OV4 дослівно означає «Відкритий кузов, 4-циліндровий». Що, в принципі, не зовсім вірно – з десяти прототипів принаймні один мав повністю закритий кузов. Неув’язочка…

Source
motor.ru
Back to top button