
Ми не знаємо, чи є в японській або французькій мові аналог приказки «перший млинець грудкою». Також не можемо сказати, чи пишаються своїми первістками автомобільні марки або соромляться їх. Але ми точно пам’ятаємо, з чого все починалося.
Це друга і заключна частина статті про автомобілі-піонерів. Як і в першому випуску, в матеріал потрапили 20 автомобілів – від Land Rover до Volvo. Компанії представлені в алфавітному порядку.
Land Rover Mk.1 (1948)
Все почалося з того, що у «роверовського» інженера Моріса Уїлкса зламався армійський Willys Jeep, вірою і правдою служив йому на всяких присадибних роботах. А новий щось не купити! Тоді Моріс і подумав: а чому б “Ровер” не випустити власний позашляховик?
Перший прототип побудували на шасі «Вілліса», але з коробкою передач і двигуном від довоєнного Rover P3. Та машина була знаменита перш за все рульовою колонкою, розташованої по центру салону. Потім прототип «center-steer» еволюціонував в серійний Land Rover Series 1, який прожив десятиліття в личині «Дефендер».
Lexus LS400 (1989)
Усвідомивши, що в Штатах неможливо продавати «Тойоти» дорожче Camry, японці вирішили запустити на ринку США новий преміум-бренд. Перший серійний Lexus – це, по суті, перелицьований Toyota Celsior.
Але оскільки ця «люксобаржа» в Штатах ніколи не продавалася, підступу ніхто не помітив. Навпаки, на первістка бренду вилилося непристойно велика кількість уваги і популярності.
Maserati type 26 (1926)
На відміну від більшості сучасних брендів, Maserati може пишатися тим, що її перший автомобіль – гоночний. Типова двомісна машина 1920-х років з рамним шасі, алюмінієвим кузовом, рядной 1,5-літровою “вісімкою” і триступеневою МКП, Maserati Tipo 26 дебютувала на гонці «Тарга Флоріо» 1926 року.
Альфьєрі Мазераті за кермом машини імені себе примчав на фініш першим в класі і дев’ятим в абсолюті. Для початку – непогано.
Mazda R360 (1960)
Строго кажучи, першим транспортним засобом Мазди був триколісний «тук-тук». Але якщо вважати автомобілем щось чотириколісний, з дверима, дахом і лобовим склом, то першим буде вважатися цей кей-кар.
Mazda R360, крім чарівної зовнішності і двомісного салону, була цікава заднемоторним компонуванням і 356-кубовим двоциліндровим двигуном потужністю 16 кінських сил. Так, це не MX-5 – на такому не подріфтувати…
Mercedes 35 h.p. (1901)
Машина, розроблена Вільгельмом Майбахом і Паулем Даймлером на замовлення австрійського підприємця Еміля Еллінека, отримала ім’я «Мерседес» на честь дочки останнього.
А завидні спортивні та комерційні успіхи 35-сильної машини привели до того, що всі наступні моделі Daimler Motoren Gesellschaft також стали називати «Мерседесами».
Mini – Austin Mini (1959)
В якості самостійного бренду MINI з’явився лише в 2000-му – на сорок років пізніше оригінального автомобільчика, створеного британцем грецького походження Алек Іссігоніс. Замислювався як відповідь європейським бабл-карам – ультрабюджетним машинкам середини 1950-х, – MINI став справжнім символом британського автопрому.
Витканий в рівній мірі як з геніальних, так і суперечливих рішень, він став легендою за життя, з мінімальними змінами протримавшись на конвеєрі понад чотирьох десятків років.
Mitsubishi Model A (1917)
Для величезного промислового конгломерату Mitsubishi автомобілі завжди були побічним бізнесом. У далекому 1917-му кораблебудівна фірми Mitsubishi Kobe Dockyard Works випустила копію FIAT Tipo 3 скоріше з цікавості.
Комерційного успіху машина в будь-якому випадку не мала. За наступні чотири роки було зібрано близько 20 екземплярів, купувати які ніхто особливо не прагнув. Адже імпортовані в Японію з США і Європи машини були дешевші.
Nissan Model 70 (1937)
Першим автомобілем, який отримав ім’я «Ніссан», вважається копія американського седана Graham Paige Special Six. Її випуск в 1937 році налагодила фірма Jidosha Sezo Co ltd., Яка належала групі Datsun і перейменована на той час в Nissan Motor.
З цього клубка нелегкотравних фактів слід тільки одне – більш плутаної і хитромудрої історії, ніж у «Ніссана», немає більше ні в кого.
Opel Lutzmann (1899)
На порозі XX століття сімейство Опелів надумало розширити свій велосипедний бізнес за рахунок автомобілів. Роботи зі створення машини доручили Фрідріху Лутцманну, інженеру і постачальнику комплектуючих для заводів Daimler і Benz. Правда, розроблений ним для «Опеля» 1,5-літровий екіпаж успіхом у покупців не користувався: 11 машин в перший рік і менше 30 – в наступний.
Продовжувати договір з Лутцманом Опелі не стали, а через кілька років випустили автомобіль вже власної конструкції. Більш вдалий, до речі.
Peugeot Type 2 (1890)
Забавно, але перший автомобіль Peugeot називається «Тип 2». І справа не в прославленому французькому нехлюйство. Просто машина, що іменувалася Peugeot Type 1, насправді була паровою – з двигуном роботи французького конструктора Леона Серполле.
Перший же «Пежо» з двигуном внутрішнього згоряння, той самий Type 2, з’явився на чотири роки пізніше і по суті являв собою ліцензійну версію німецького Daimler з ліцензійним двигуном Panhard & Levassor.
Porsche 356/1 (1948)
У післявоєнну розруху конструкторське бюро Фердинанда Порше, що переїхало з Німеччини в Австрію, виживало як могло: висококваліфіковані інженери не гребували навіть ремонтом старої сільгосптехніки. Але руки майстрів, звичайно, нудьгували по керму. Особливо не сиділося на місці синові Фердинанда – Феррі Порше. Саме він практично на голому ентузіазмі реалізував довоєнну мрію батька і побудував легку спортивну машину на базі серійного «Жука».
Перший (він же єдиний) екземпляр Porsche 356/1 оснащувався кузовом родстер, виготовленим з алюмінію, мав просторову раму і складну середньомоторну компоновку. У серію же пішла менш хитромудра в технічному плані Porsche 356/2, по компоновці і конструкції набагато ближча до VW type 1.
Renault Voiturette Type A (1898)
Сімейний бізнес з виготовлення гудзиків абсолютно не будив Луї Рено – він цікавився автомобілями. У маленькій майстерні Луї самостійно побудував крихітну машинку. З огляду на колісну базу всього в 1,1 метра, назва Voiturette, тобто «візок» або «повозочка», виявилося в саму точку.
З одноциліндровим мотором DeDion «візок» Луї Рено, втім, непогано їздила. А після того, як машину показали на Паризькому автосалоні в червні 1899 го, Рено відразу отримав 60 оплачених замовлень.
Rolls Royce 10 hp (1904)
Коли Генрі Ройс, багатому промисловцеві з Манчестера, який заробив капітал на виробництві портових кранів, набридли поломки свого французького автомобіля марки Decauville, він вирішив діяти. Не може ж самостійна карета бути складніше портового крана?!
Рукатий Генрі взяв і побудував власну версію «Дековіль». Все те ж саме і по формі, і по суті, тільки у сто крат надійніше. Саме на цій двоциліндрової 10-сильною машині травня 1904-го прокотився багатий лондонець Чарльз Роллс. Ну а до чого це призвело, сьогодні знає кожен школяр.
SAAB 92 (1949)
Автомобілями, відома авіаційна компанія, зайнялася не від хорошого життя. Після Другої світової замовлення на військові літаки зійшли нанівець, і фірма з Тролльхеттан переключилася на більш приземлені механізми.
Вийшло нешвидко, але весело. Взявши за основу довоєнний DKW, шведи додали до творчого переосмисленого передньопривідного шасі шедевральний аеродинамічний кузов роботи промислового дизайнера Сікстена САСОН. Підсумком стала поява витонченого і прогресивного SAAB 92.
Skoda 25/100 (1925)
Мало які бренди можуть похвалитися тим, що їх перший же автомобіль потрапив в президентський гараж. Однак у випадку з «Шкодою» саме так все і було.
Перша легковик фірми – це ліцензійна копія великого, дорогого і престижного «Іспано-Сюиза-H6B». Президент Чехословаччини Томаш Масарик, який пересувався тільки на машинах місцевого складання, відразу ж замовив собі 100-сильну «Шкоду-25/100», яка без проблем розганяла до 140 кілометрів на годину. І жодного разу про це не пошкодував.
Subaru 1500 (1954)
Прийнято вважати, що першим автомобілем марки став кей-кар Subaru 360, який дебютував в 1958-му. Якщо мова йде про серійні моделі, так воно і є.
Але за кілька років до цього японці вже намагалися будувати машини. Задньопривідний седан Subaru 1500, відомий також під кодовим ім’ям P-1, оснащувався мотором від Peugeot 202, а зовні підозріло нагадував інший «Пежо» – седан 403. Всього було випущено близько двох десятків «пе-перший», деякі з яких потрапили в японські таксопарки для оцінки споживчих якостей.
Suzuki Suzulight (1955)
Ткацькі верстати, мотоцикли, автомобілі – історія Suzuki розвивалася саме за таким напрямком. Перший легковик компанії – Suzulight – це копія німецького Lloyd LP400. Причому подібність не тільки зовнішнє, але і компоновочно-конструктивно: передній привід, поперечне розташування двигуна, хребтова рама.
Сьогодні оригінальний «Сузулайт» – справжня рідкість, адже таких машин було зібрано всього 43 екземпляра.
Toyota A1 (1935)
Toyota теж починала з ткацьких верстатів, а перший легковий автомобіль – чотирьохдверний седан А1 – розробила в 1936-му. І в його конструкції не було зовсім нічого революційного.
Дизайном машина нагадувала Chrysler Airflow, а шасі і силовий агрегат були акуратно скопійовані з Chevrolet. Треба ж було з чогось починати.
Volkswagen Type 1 (1938)
Мрію про створення масового автомобіля для простих трудяг Фердинанд Порше зміг здійснити лише за допомогою нацистів, які санкціонували розробку народної машини і будівництво заводу.
Доктор Порше свою задачу зробив на відмінно. Проста до геніальності конструкція з хребтовою рамою, розташованим в задньому звисі чотирициліндровим оппозитником і чарівним кузовом, стала синонімом поняття «Автомобіль для всіх». На всі часи.
Volvo OV4 (1927)
На початку 1920-х років Ассар Габріельссон, впливовий менеджер шведської фірми SKF, що спеціалізується на підшипниках, працював у Франції. Третя республіка переживала справжній бум автоіндустрії, а в Швеції в ту пору не було жодної мало-мальськи серйозної фірми. «Непорядок!» – сказав Габріельссон і взявся виправляти становище.
Разом з інженером Густавом Ларрсоном і на кошти, позичені у банків під персональні гарантії, шведи розробили і побудували 10 передсерійних прототипів, які стали основою першого серійного Volvo OV4. До речі, OV4 дослівно означає «Відкритий кузов, 4-циліндровий». Що, в принципі, не зовсім вірно – з десяти прототипів принаймні один мав повністю закритий кузов. Неув’язочка…