ДайджестСвіт

Нові причини дефіциту чіпів, рекорд Tesla і зміна лідера в США

Новини автомобільного ринку

Дефіцит мікросхем: причини глибше?

Дефіцит мікрочіпів в цьому році став великою проблемою світового автопрому. За незалежними оцінками, через брак напівпровідників виробнича недостача складе близько 3,9 млн автомобілів.

Про причини виникнення цієї кризи вже не раз розповідали: коронавірус і локдаун обрушили авторинок, заводи скоротили обсяг закупівель мікросхем, їх квоти викупили виробники електроніки, а коли почалося відновлення попиту на автомобілі, виявилося, що замовлення на мікрочіпи вже розписані на багато місяців вперед. Зіграла свою роль і торгова війна США з Китаєм, а також погодні катаклізми і пожежі, підкосила заводи з виробництва напівпровідників.

Підпишись на канал "УкрАвтопром"

Здавалося б, за минулий рік галузь повинна була відновитися, але дефіцит мікросхем відчувається все сильніше. Несподівану причину цього назвав Марк Лю, глава тайванської компанії TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company), одного з найбільших світових виробників мікрочіпів і головного постачальника компаній Apple, Intel і nVidia. В інтерв’ю журналу Time він заявив, що відвантаження мікросхем вже давно ведуться в колишньому обсязі, але вони просто не доходять до виробників кінцевих продуктів. За словами Марка Лю, причину слід шукати в ланцюжках посередників, які накопичують мікрочіпи на складах.

Нові причини дефіциту чіпів, рекорд Tesla і зміна лідера в США

Можна припустити, що це робиться для штучного підвищення цін. Але, судячи з усього, що відбувається на ринку напівпровідників стало частиною торгової війни США і Китаю, щоб підстьобнути створення виробництва чіпів в Америці і Європі і зменшити залежність від постачальників з Азії. Влада Євросоюзу вже заявили, що хочуть зайняти 20% ринку напівпровідників до 2030 року, а президент США Джо Байден оголосив про інвестиції в 50 млрд доларів на розвиток цієї галузі в Штатах.

Tesla: новий рекорд продажів

Tesla побила свій рекорд продажів за другий квартал цього року: за підсумками третього кварталу компанія виробила 237 823 електромобіля і поставила покупцям 241 300 машин, що на 20% більше, ніж у другому кварталі. Треба враховувати, що зараз у Tesla працюють тільки два заводи (по одному в США і Китаї), а до кінця року повинні бути запущені друге підприємство в Штатах і новий завод в Німеччині.

Левова частка попиту припадає на молодше сімейство Model 3 / Model Y (232 025 машин за квартал), тоді як гамма Model S / Model X після поновлення на початку року так і не вийшла на стабільний ритм виробництва (продано 9275 машин).

Нові причини дефіциту чіпів, рекорд Tesla і зміна лідера в США

Фінансових показників третього кварталу поки немає, але і там картина повинна бути позитивна.

Як же компанії вдалося істотно наростити обсяг виробництва і продажів поки більшість автовиробників страждають від нестачі мікросхем і вимушено зупиняє заводи? У замітці Morgan Stanley сказано, що Tesla обходить сформований дефіцит двома способами. По-перше, компанія сама почала розробку і виробництво напівпровідників: ще в кінці другого кварталу були готові 19 власних контролерів для електромобілів. Відомо, що, на відміну від більшості автовиробників, Tesla вибудовує не горизонтально, а вертикальну інтеграцію бізнесу, тобто сама виробляє якомога більше комплектуючих, а не замовляє їх на стороні. Це дозволяє зменшити залежність від інтересів постачальників і їх цінової політики, а також краще контролювати всі процеси. По-друге, з наявними постачальниками Tesla працює дуже жорстко. Для них зростаюча компанія Ілона Маска – важливий і перспективний замовник, втратити якого дуже легко (через вертикальної інтеграції бізнесу) і вкрай небажано. До того ж, поки інші автокомпанії скорочували довгострокові замовлення мікросхем, Tesla їх нарощувала (нарівні з виробниками гаджетів), закладаючи в план зростання продажів.

Ринок США: Toyota випередила General Motors!

У США за підсумками продажів трьох кварталів цього року на перше місце вийшла японська Toyota, змістивши на друге традиційного лідера, американський концерн General Motors.

Перевага поки невелика: Toyota за 9 місяців продала в Штатах 1,858 млн нових автомобілів, тоді як результат GM – 1,777 млн ​​машин. Але динаміка показова: якщо Toyota за три квартали збільшила обсяг продажів на 27,9% в порівнянні з тим же періодом провального 2020 року, то General Motors наростив попит лише на 0,1%.

Нові причини дефіциту чіпів, рекорд Tesla і зміна лідера в США

Виною всьому напівпровідникова криза, до якої Toyota виявилася готова краще за інших: після землетрусу 2011 року в Японії, який паралізував роботу багатьох заводів, компанія прийняла рішення збільшити стратегічні запаси ряду важливих комплектуючих, включаючи мікросхеми.

Якщо перевага Toyota збережеться і в четвертому кварталі, то 2021 рік стане переломним для авторинку США, адже GM беззастережно лідирував на домашньому ринку протягом майже 90 років.

Цікаво, що у General Motors самими затребуваними в США залишаються пікапи, в той час як Toyota бере більш легкими моделями: найбільш продаваними за дев’ять місяців цього року стали кросовер Toyota RAV4 (313 тис.) І седан Toyota Camry (257 тис.).

Back to top button