Війна з автомотлохом

Як в Україні вирішити проблему “євроблях”, з’ясовувало видання «Апостроф».

На офіційному сайті Верховної Ради з’явився ряд законопроектів, які мають полегшити життя власникам машин з іноземними номерами. Суттю цих документів, так чи інакше, є здешевлення митного оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією. На якій стадії зупинилося вирішення питання щодо “євроблях” – йдеться у матеріалі “Апостроф”.

На початку літа активізувалися протести власників автомобілів з іноземною реєстрацією. “Євробляхери”, 4 червня, з’їхалися до будівлі Кабінету міністрів, вимагаючи забезпечити доступне митне оформлення імпортних старих автомобілів. Крайній раз на політичному рівні тема автомобілів з європейською реєстрацією піднімалася в грудні минулого року. Як раз завершувався пільговий період, під час якого власників незареєстрованих б/в автомобілів тимчасово штрафували за порушення митного законодавства, даючи їм черговий шанс пройти необхідні реєстраційні процедури. При цьому штрафи за їзду на іноземних номерах були передбачені величенькі – від 8,5 до 17 тис грн.

Представники громадської організації “Авто Євро Сила” (об’єднує власників машин на іноземних номерах) тоді вимагали розглянути два законопроекти: першим пропонувалося при розрахунку мита і акцизу не враховувати вік ввезеного автомобіля, другим – продовжити тимчасовий мораторій на штрафи ще на 180 днів.

Вирування пристрастей збили, пообіцявши розглянути обидва законопроекти в Кабміні (тоді ще Гончарука) та передати їх в Раду до середини січня. Ну, а керівник МВС Арсен Аваков, в свою чергу, пообіцяв “рекомендувати” своїм підлеглим – патрульним поліцейським – не штрафувати водіїв за їзду без реєстрації. Що і було зроблено: “бляхерів” на дорогах не чіпають, щонайменше, масово.

Але незабаром Кабмін Гончарука відправили у відставку. А далі – пандемія коронавірусу, карантин… Взагалі стало не до “євроблях”.

І ось 24 квітня – чергова новина: в Раді група депутатів “Слуги народу” зареєструвала законопроект №3389 , яким (далеко не вперше!) пропонується продовжити мораторій по штрафам на чергові 180 днів. А також скасувати прив’язку акцизів до віку ввезених автомобілів.

На думку автора законопроекту – народного депутата Євгена Брагаря (відомого тим, що рекомендував продати собаку та заплатити за комунальні послуги), це дозволить оформити “велику кількість транспортних засобів на митній території України, нерозмитнених через низку законодавчих перешкод”, – так депутат написав на своїй Facebook-сторінці. Виступаючи на підтримку присутніх біля Кабміну активістів, Євген Брагар сказав: “Головне зараз – створити суспільний тиск, щоб законопроект був винесений на парламентський комітет з питань податкової та митної політики”.

При цьому Брагар вважає, що “дешевого розмитнення не хочуть автоолігархи, митники, які отримують на цьому бариші,а також багато інших груп впливу, які не зацікавлені в тому, щоб у них пропала така “дійна корова”, якою є люди, з яких можна постійно брати гроші”.

19 червня стало відомо, що законопроект набирає необхідну кількість депутатських голосів , і з’являється можливість внести його в зал для голосування. Якщо Рада його прийме, а президент підпише, ймовірно, акцизний збір на імпортні автомобілі буде скасований з 2021 року. Також буде введений обов’язковий техогляд автомобілів.

Однак, на думку генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, навряд чи варто серйозно сподіватися на швидке скасування акцизу. “Упевнений, в нинішній ситуації, коли ми маємо падіння ВВП, Мінфін не дозволить знизити будь-які податки”, – сказав Олег Назаренко в коментарі “Апострофу”.

При цьому він згадав схожий приклад – збір до пенсійного фонду в розмірі від 3 до 5% вартості автомобіля при його реєстрації. Збір ввели в 1998 році, як тимчасовий, для погашення заборгованості з пенсій. “Зараз вже заборгованості по пенсіях немає, ми подали пропозицію скасувати цей збір, але отримали абсолютно негативну реакцію з боку Мінфіну та Мінекономіки. І ми навіть не вносили цю пропозицію в Раду, тому що знаємо: якщо закон і пройде в парламенті – його ветує президент, адже він не піде проти позиції уряду в питаннях наповнення бюджету”, – розповів Олег Назаренко.

Анонімне джерело “Апострофа” в МВС вважає, що законопроект щодо скасування акцизу його противники можуть “збити”, зареєструвавши в Раді альтернативний проект. В такому випадку, ймовірно, обидва документи можуть об’єднати та відправити на нове коло погоджень. Це затягне час. А щоб “бляхери” більше не приїжджали сигналити клаксонами під Радою та Кабміном, їх заспокоять черговим 180-денним мораторієм на штрафи, проект якого, як сказано вище, знаходиться на стадії узгодження.

Схоже, цей процес уже почався. У п’ятницю, 19 червня, в парламенті були зареєстровані відразу три законопроекти №3704, 3705 та 3706, які так чи інакше, стосуються скасування акцизного податку та введення техогляду для старих автомобілів. Ці ініціативи просуваються цілими групами народних депутатів. Необхідність прийняття таких документів пояснюється тезами про те, що здешевлення оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією, які вже знаходяться на митній території України, призведе до додаткових надходжень до державного бюджету.

Але що ж буде, якщо “Авто Євро Сила”, яка демонструє живучість та завзятість, все ж таки зможе продавити скасування акцизу? Чи буде цей крок остаточним вирішенням тривалої проблеми та чи стане автомобільний рух безпечнішим?

На думку учасника ринку Сергія Таранкова, чий бізнес пов’язаний з імпортом старих автомобілів, нинішня формула розрахунку акцизного збору здорожує кінцеву вартість ввезеного б/в авто на 200 та більше відсотків. Скасування акцизу дійсно зробило би автомобілі доступнішими, що сприяло б омолодженню автопарку в країні.

“Якщо наш клієнт (покупець) має бюджет, скажімо, в шість тисяч євро, то сьогодні ми на ці гроші можемо привезти для нього під замовлення автомобіль, куплений в Європі за 1,5-2 тис. Решта піде на платежі в бюджет та наші комісійні. Але якщо скасувати акциз, то ми на цю ж суму зможемо купити та привезти машину за 3-4 тис євро. Вона гарантовано буде “свіжішою”, довговічнішою та безпечнішою”, – розповів “Апострофу” Сергій Таранков.

Однак, в даному питанні не всі є оптимістами. Як уже повідомляв “Апостроф”, частина експертів вважають загравання з “бляхерами” слабкістю влади.

“Історія з “євробляхами” – це історія про те, як купка людей схиляє уряд. Спочатку держава бере один закон. Законослухняні громадяни його виконують – розмитнюють свої машини. А не законослухняні закон не виконують, але саме вони виграють економічно. Це створює прецедент в країні, коли невиконання закону не тільки не карається, але й стимулюється економічно”, – вважає головний редактор журналу “Україна За кермом” Микола Захаренков.

Затягування вирішення питання з “євробляхами” співрозмовник “Апострофа” в МВС також пояснив відсутністю політичної волі. На його думку, від ситуації втомилися всі, крім відносно невеликої кількості “бляхерів”-активістів. Дехто з них – скоріше романтики, інші – конкретно обслуговують певні клани “протестантів-професіоналів”. Жорстко опонувати їм влада навряд чи зважиться і в цей раз. Не виключено, що справу знову “приморозять” черговим мораторієм на штрафи.