Новини

Підсумки круглого столу: влада отримала резолюцію від промисловців

За ініціативою асоціації «Укравтопром» 11 квітня 2018 року в Українському союзі промисловців і підприємців відбувся круглий стіл на тему «Автовиробництво в Україні на межі знищення. Термінові кроки для порятунку галузі».

Учасники круглого столу, серед яких президент УСПП Анатолій Кінах, голова парламентського комітету з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк, президент «Укравтопрому» Михайло Резнік, голова правління корпорації «УкрАВТО» Олександр Козіс, голова Федерації роботодавців автомобільної галузі Олег Боярин та ін. обговорили критичний стан, в якому знаходиться вітчизняний автопром.

Актуальні автомобільні новини в нашому Телеграм каналі

Як зазначено у звіті асоціації «Укравтопром», автовиробництво в Україні працює лише на 1,8% від створених потужностей. З дванадцяти автоскладальних заводів в Україні працюють тільки сім. Експорт, який забезпечував до 900 млн. доларів валютних надходжень, за десять років майже обнулився.

Падіння виробництва призвело не тільки до значного зменшення надходження валюти до країни, скорочення кількості підприємств, падіння обсягів податків, а головне до втрати робочих місць (з 37 тис. до 8 тис. працюючих).

«Кількість втрачених робочих місць більша, оскільки одне робоче місце у автопромі генерує до 8-10 робочих місць в суміжників. Ми втратили близько 200 тис. робочих місць», – зауважив президент УСПП Анатолій Кінах.

«Ми ще десять років тому попереджали владу, що якщо не вживати заходи, ми втратимо галузь. На жаль, в державі щодо цього немає системного управління, стратегічного бачення. Ми є заручниками ситуації, коли владі простіше пропонувати заходи, які дадуть швидкий результат, і не готові робити на довгострокову перспективу, що неможливо «продати» електорату. Слід міняти уявлення, сприйняття», – сказав голова Федерації роботодавців автомобільної галузі Олег Боярин. Голова ФРА відзначив, що сьогодні вся світова традиційна автомобільна промисловість знаходиться перед глобальним викликом з боку індустрії електромобілів. Світові виробники мають потребу у розширенні виробничих потужностей для випуску електричного транспорту і шукають нові виробничі майданчики, а інвестиції у випуск електромобілів вже зараз обчислюються сотнями мільярдів доларів. «Скільки з цих коштів може бути «припарковано» в Україні, зі створенням робочих місць – питання до уряду», – окреслив перспективи пан Боярин. «Нам потрібні кращі умови для бізнесу, ніж на Кіпрі. Потрібно, аби сюди було вигідно інвестувати», – додав він.

«Уряд розказує про те, як важко взяти черговий транш МВФ на 1-1,5 млрд дол., у той час як наша галузь, десять років тому давала податків 1,6 млрд доларів», – повідомив голова правління корпорації «УкрАВТО» Олександр Козіс.

«Необхідно надати перевагу вітчизняному виробнику при закупівлі через тендер, забезпечити преференції інвестору, який створює робочі місця, як це відбувається у світі, підготувати відповідні програми розвитку автопрому», – наголосив пан Козіс.

Під час круглого столу представники автопрому зауважили, що на сьогоднішній день на внутрішньому ринку присутня значна кількість авто, вироблених в Узбекистані, який демпінгує завдяки державній підтримці.

Крім того, значної шкоди завдають так звані «євробляхи», яких налічується в Україні 300-600 тис. одиниць.

Ініціатори сьогоднішнього круглого столу переконані, що український автопром ще має шанс на виживання.

«Українське виробництво може відновити та навіть наростити власні потужності – потрібні антикризові заходи з боку держави, низка податкових, митних стимулів, комплексна програма розвитку автомобілебудування. Ділова спільнота розробила власні пропозиції для уряду і парламенту. Власне, у Раді знаходиться вже низка законопроектів, які, в разі їх прийняття, полегшать життя українській промисловості, в тому числі – автопрому», – каже президент УСПП.

Проте українці продовжують імпортувати автотранспорт. В 2017 році в країну було завезено тільки легкових автомобілів на 2 млрд. дол. США. Це четверта за обсягом товарна позиція, що формує негативний торгівельний баланс країни, і цей ресурс спрямовується на фінансування автопромів інших країн.

«Сьогодні світовий автопром шукає виробничі майданчики, і Україна може стати одним з таких майданчиків, співпрацюючи з лідерами світового автопрому. Це забезпечить належний технологічний рівень країни, дасть змогу створити робочі місця та наповнити бюджет всіх рівнів податками», – зазначив президент «Укравтопрому» Михайло Резнік.

Ті конкурентні переваги, які сьогодні пропонує наша країна – географічне положення, ЗВТ з ЄС та дешева робоча сила – створюють значні можливості для локалізації виробництва на території України. Але для розвитку виробництв, які є локомотивами сучасних успішних економік, необхідно створювати особливий інвестиційний клімат із значними перевагами перед сусідніми країнами.

Асоціація «Укравтопром», УСПП та Федерація роботодавців автомобільної галузі стурбовані процесами занепаду автовиробництва в країні та вимагатимуть від керівництва держави здійснити невідкладні заходи щодо його відродження.

У резолюції учасники круглого столу звернулися з пропозиціями до:

  Верховної Ради України:

у першому півріччі 2018 року впровадити фіскальні та митні стимули для учасників індустріальних парків, створити умови для компенсації витрат на підключення до мереж комунальних служб, прийнявши законопроекти №2554а-д та 2555а-д; ініціювати пакет стимулів зі створення робочих місць в галузях з високою доданою вартістю, у т.ч. автовиробництві (на базі законопроекту №8145 від 16.03.2018). А також законодавчо забезпечити проведення закупівлі за державні кошти автомобільної техніки виключно вітчизняного виробництва, скасувати акцизний податок на кузова для промислового складання легкових автомобілів та прийняти законопроект «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні» №8160 від 19.03.2018 та законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні» №8159 від 19.03.2018 р. Крім того, врегулювати ситуацію з безконтрольним та нелегальних ввезенням автомобілів на іноземній реєстрації в Україну.

До кінця 2018 року учасники круглого столу просять розробити та прийняти:

закони «Про стимулювання виробництва екологічного транспорту та його складових в Україні» та «Про підтримку вітчизняного автомобілебудування шляхом створення автомобільного кластеру».

 Кабінету Міністрів України:

 до кінця першого півріччя 2018 року розробити та прийняти концепцію розвитку автопрому, соціальну програму запобігання трудової міграції населення за кордон та програму відновлення в Україні  професійно-технічної освіти, в якій буде передбачена підготовка кадрів для промислового виробництва та автомобільнобудівної галузі.

Розробити і реалізувати механізми щодо компенсації інвестору коштів за створення інфраструктури (енерго- і водопостачання, під’їзні дороги, тощо). З метою завантаження потужностей діючих підприємств прийняти проект постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку визначення товарів, що ввозяться на митну територію України для використання у промисловому виробництві моторних транспортних засобів».

У Державному Бюджеті України мають бути передбачені видатки на формування статутного капіталу Експортно-кредитного агентства та його фінансування.

 Міністерству економічного розвитку і торгівлі терміново розпочати переговори з Єврокомісією щодо дострокової лібералізації імпортних мит ЄС на автомобілі, що вироблені в Україні.

Back to top button