Світ

Електрокари порівняються в ціні зі звичайними машинами в 2023 році

Автовиробники частіше купують осередку на стороні, а блоки збирають самі (хоча і випуск осередків теж налагоджується). Створення власних батарейних заводів – явна тенденція, яка зачепила практично всіх (тут і Tesla, і BMW, і GM, і Volvo, і Volkswagen).

Порівнювати ціни на електрокари і бензинові машини одного сегмента складно, так як не цілком збігаються параметри і оснащення. Та й у різних марок ситуації сильно відрізняються. І все ж вважається: поки моделі на батареях при покупці обходяться дорожче звичайних. А коли зрівняються? Це в першу чергу залежить від вартості батарей. Дослідницька організація BloombergNEF випустила новий прогноз. У 2023 році середня по світу ціна блоку батарей знизиться до $ 101 за кВт • год. Цей рівень дозволить продавати електрокари за ціною машин-однокласників з ДВЗ (і без субсидій) при тому же прибутку.

Електрокари порівняються в ціні зі звичайними машинами в 2023 році

Підпишись на канал "УкрАвтопром"

Аналіз BloombergNEF враховує як ринок батарей для легкових електрокарів, так і КомТранс, автобусів і стаціонарних накопичувачів – ці напрямки впливають один на одного і чим сильніше розвиваються, тим більше акумуляторів потрібно випустити. А масштаб виробництва впливає на вартість продукції.

Яка ж ціна готового акумуляторного блоку зараз? Середня по планеті на 2020 рік – $ 137 за один кВт • год (вся батарея в зборі) при середній ціні осередків в $ 102. Для порівняння, за даними того ж Блумберга, серійний акумуляторний блок для електрокара в середньому оцінювався в 2010 році – в $ 1100 за кВт • год, в 2013 році – в $ 668, в 2016 році – в $ 295, а в 2019-м – в $ 157. Також в 2020 році вперше на ринку помічені зразки тягових батарей з ціною нижче $ 100 за кВт • год – це окремі версії блоків для електробусів в Китаї. До слова, у 2013 році компанія Navigant Research за допомогою промисловців передбачила ціну тягових батарей в $ 180 до 2020 року. Як бачимо, план був перевиконаний. Рівень в 181 долар був зафіксований в 2018 році, а в нинішньому він набагато нижчий.

Електрокари порівняються в ціні зі звичайними машинами в 2023 році

Масові електрокари десятирічної давності проходили на одній зарядці 150-200 км. Тепер ми не дивуємося 1 026 кілометрів, показаним на Коні (нехай і в умовах кільця), а Tesla Model S Plaid (початок продажів в кінці 2021-го) обіцяє 840+ км по WLTP.

Зниження вартості цілих батарейних блоків з одночасним зростанням їх технічних параметрів (зокрема, ємності на кожен кілограм маси) відбуватиметься декількома шляхами. По-перше – за рахунок вдосконалення звичайних літієво-іонних осередків (приклад – осередки 4680 Тесли). Також готується впровадження на потік літієвих осередків з вдосконаленим складом (BloombergNEF називає оксид літію, нікелю, марганцю, кобальту – NMC 9.5.5 – а також оксид літію, нікелю, марганцю, кобальту, алюмінію (NMCA). Відомі літієво-залізофосфатні осередку теж будуть сильно дешевшати і вплинуть на середній по галузі підсумок.

Електрокари порівняються в ціні зі звичайними машинами в 2023 році

Австралійська компанія Brighsun New Energy віщує швидкий ріст запасу ходу електрокарів більш ніж до 2000 км на зарядці з впровадженням літієво-сірчаних батарей. (Автобуси Brighsun зі звичайними літієвими осередками проходять більше 800 км.)

Ми також чекаємо в масовому виробництві більш просунуті види батарей, скажімо, твердотільні. Над останніми працюють відразу в багатьох компаніях. Серед них концерни Volkswagen (в кооперації з американською QuantumScape) і Toyota (за сприяння Панасоніка). За відомостями Nikkei Asia, в 2021 році Toyota покаже прототип електрокара з твердотільними осередками, запасом ходу в 500 км і часом зарядки в десять хвилин. У Тойоти на цей тип батарей вже отримана тисяча патентів, а серійний випуск намічений на початок 2020-х.


Back to top button