Звернення українських автовиробників до Міністра економічного розвитку і торгівлі України

З приводу чисельних публікацій у ЗМІ, в яких розповсюджується інформація, з посиланням на Міністра економічного розвитку і торгівлі України, щодо планів Уряду, де немає місця сприянню розвитку автовиробництву, якого нібито не існує в нашій країні, та відсутності офіційного підтвердження або спростування такої позиції, учасники асоціації автовиробників України вирішили звернутися до пана Абромавичуса з пропозицією провести зустріч з представниками автомобілебудівної галузі на одному із сучасних підприємств вітчизняного автопрому.

Така зустріч, на думку вітчизняних автовиробників, дозволить ознайомити нового Міністра зі справжнім станом справ щодо технологічних можливостей українських автозаводів та зняти зайву напруженість у стосунках бізнесу та влади, що була викликана нещодавніми відверто провокаційними публікаціями.

Текст звернення:

Шановний пане Абромавічус!

 Від імені автовиробників України дозвольте привітати Вас з призначенням на ключову посаду у галузі управління економікою нашої Держави.

Ми впевнені, що у цей непростий для країни час Ваш досвід, Ваші знання та прогресивні погляди стануть ефективним джерелом потужної енергії та політичної волі для проведення економічних реформ, що дозволять Україні подолати системну кризу та вийти на якісно новий рівень соціально-економічного розвитку.

Але, багатотисячні колективи українських підприємствавтомобілебудівної галузі, серед яких ПАТ «ЗАЗ», ПрАТ «Єврокар», Корпорація «Богдан», ПАТ «АвтоКрАЗ», ПАТ «Черкаський автобус», ПрАТ «Чернігівський автозавод», ПрАТ «Бориспільський автозавод», ПАТ «КрКЗ», ПКО Концерн «Електромаш» вкрай стурбовані появою інформації, де використовується Ваше ім’я, щодо урядових планів де серед пріоритетів, немає місцю сприянню розвитку машинобудування, а саме виробництву легкових автомобілів, комерційного транспорту, автобусів. Така інформація розповсюджується ЗМІ з акцентом на Ваш вислів, що в нашій країні не існує автомобільного виробництва як такого, а є лише збірка за допомогою «викрутки». 

Нам дуже шкода, що Ви вважаєте збіркою з допомогою «викрутки» повномасштабне виробництво легкових автомобілів на ПАТ «ЗАЗ» та Корпорації «Богдан» чи виробництво різних модифікацій вантажівок і броньованої техніки на потужностях ПАТ «АвтоКрАЗ», а також виробництво автобусів в Луцьку, Черкасах та Чернігові.

Використання засобами масової інформації таких меседжів апріорі паплюжать ділову та професійну репутації сучасних і високотехнологічних підприємств автопромисловості України.

Вочевидь, що метою подібних інформаційних вкидань є спроба спричинити вплив на формування відповідної економічної політики нового Уряду, де пріоритетом буде нівелювання досягнень вітчизняних промисловців.

Протягом останніх років національні автовиробники, які інвестували у модернізацію галузі більше 1 мільярда доларів, створивши потужності для виробництва близько 450 тис. авто на рік, опинилися в тяжких умовах, коли падіння обсягів реальних доходів населення, і скорочення споживчого кредитування, призвели до різкого падіння продажів автомобілів в Україні. Так, з 2008 по 2013 рік обсяг продажів легкових автомобілів на внутрішньому ринку скоротився майже в 3 рази. Крім того, на тлі бездумного, без перехідного періоду, і без відповідної політики тарифного захисту базових галузей промисловості, вступу до СОТ, відбулося різке зниження більш ніж в 2,5 рази ставок ввізного мита на автомобілі. При цьому, відсутність кредитної політики з підтримки виробництва, експорту, інновацій, повна нерівність на фінансовому ринку, коли для вітчизняних виробників вартість кредитних ресурсів в Україні в рази вище, ніж у Європі, і такі, що не відповідають принципам Європейського Союзу умови оподаткування виробництва, системи вибудуваної кооперації і преференцій, поставили українського виробника в нерівні конкурентні умови з імпортом. В результаті чого, частка продажів автомобілів національного виробництва впала з 55% в 2007 до 13% в 2013 році. Тобто, в цей період імпорт практично витіснив автомобілі національного виробництва з внутрішнього ринку.

Представники автопрому чітко розуміють необхідність інтегрування в торговий простір ЄС і вкрай важку соціально економічну ситуацію в країні, і з розумінням сприймають прагнення влади реформувати економіку нашої держави, з метою збереження національної фінансової системи та збалансування бюджету країни, у нелегкий для України час.

Але не розуміють, чим керувався Уряд на початку поточного року, знижуючи ставки спеціальних мит на ввезення автомобілів, скасовуючи екологічний податок на утилізацію транспортних засобів, акцизний збір за переобладнання вживаних малих комерційних автомобілів в легкові. Ці інструменти виступають джерелом для наповнення бюджету, послужили б додатковим захистом від вимивання валюти з країни, змогли б допомогти підтримати, в сьогоднішній нелегкий період, українські автомобільні заводи. Не зрозуміло, чому саме сьогодні, коли імпортне мито на автомобілі нижче ніж у країнах Євросоюзу, на тлі різкого зубожіння незахищених верств населення, на користь кількох десятків тисяч не зовсім бідних громадян, приймається рішення про надання їм можливості дешевше придбати автомобілі іноземного виробництва за валюту. І це при тому, що імпорт транспортних засобів сьогодні на другому місці після енергоресурсів з формування негативного сальдо торгового балансу країни.

Працівники автопрому з надією сприйняли слова Голови Уряду про наявність політичної волі для проведення реформ в Україні. Сподіваємось, що ці реформи торкнуться і економічної політики країни, і будуть спрямовані на створення рівних, а можливо навіть кращих умов, ніж у країнах-сусідах. Що дозволить активізувати діяльність і розвиток підприємств з виробництва високотехнологічних, з глибокою переробкою, товарів. Це дозволить реалізувати політику імпортозаміщення та перетворення України з аграрно-сировинного придатка Європи в розвинену індустріальну державу. Ми очікуємо економічних реформ, які вкрай важливі в соціальному плані для держави, а саме, які сприятимуть збереженню існуючих та створенню нових робочих місць. Очікуємо реформ, які створять сприятливий інвестиційний клімат, адекватні з Європою умови користування кредитними коштами, обґрунтоване фіскальне і митне законодавство.

Сьогодні в Україні є всі необхідні природні ресурси (поклади залізної руди, коксівного вугілля, феросплавів) для виготовлення високоякісного металу. Він сьогодні і виготовляється України і становить істотну частку експорту держави. Але проблема полягає в тому, що з українського металу за кордоном виготовляються автомобілі та сільгосптехніка, які вже готовими імпортуються в Україну. Виходить, виробляти метал в Україні вигідно, а виробляти з цього металу високотехнологічну машинобудівну техніку не вигідно, ось такий парадокс!

Шановний пане Міністр, Ви маєте унікальний шанс зупинити руйнування національної автомобілебудівної промисловості і реально допомогти працюючим людям в Україні. Автомобілебудування є одним з напрямків, розвиток і підтримка якого дозволить розвиватися десяткам суміжних галузей. Автомобілебудування створюється сьогодні в країнах Азії, Африки, Латинської Америки. І головна причина не тільки в тому, що ця високоінноваційна галузь, яку будь-яка країна хотіла б бачити в своїй економіці, а в першу чергу в тому, що ця галузь сприяє створенню сотень тисяч робочих місць, як у себе, так і у суміжників. Якщо серед пріоритетних галузей промисловості Казахстан і Узбекистан визначили автомобілебудування для розвитку економіки своїх країн, чому Україна повинна відмовитися від вже існуючого власного автомобілебудування? Тим більше що на відміну від Казахстану та Узбекистану, в Україні є потужна основа.

При цьому, ми солідарні з Вами в питанні складання автомобілів за допомогою «викрутки». Така практика шкодить економіці країни, створює негативний імідж українського автовиробника, який, на жаль, сприйняли і Ви.

Вітатимемо Ваші ініціативи, пов’язані зі зменшенням, або навіть з повною забороною цього виду прихованого пільгового імпорту автомобілів. Тільки повномасштабне автомобільне виробництво сприятиме реалізації програми імпортозаміщення, збереженню десятків тисяч робочих місць у вітчизняній промисловості, оновленню застарілого автомобільного парку нашої держави, поліпшення стану навколишнього середовища, зрештою, наповненню бюджету.

З метою надання можливості сформувати власне бачення сучасного стану справ та ознайомлення з технологічними можливостями автомобільної промисловості України та встановлення ефективного діалогу влади з бізнесом, просимо Вас, шановний пане Абромавичусу, розглянути можливість відвідати провідні підприємства вітчизняного автопрому та провести загальну нараду з представниками підприємств галузі задля оцінки поточного стану, перспектив розвитку та напрацювання стратегічних бачень та пріоритетів Уряду щодо роботи не тільки окремої галузі, а й промисловості загалом.

Щиро сподіваємося на Вашу підтримку і державний підхід.

З повагою,

 Президент ПКО Концерн «Електромаш»                          З.Й. Горловський

 Голова правління ПАТ «ЗАЗ»                                             М.М. Євдокименко

 Голова правління ПрАТ «Бориспільський автозавод»  С.М. Желевський

 Голова правління ПрАТ «Чернігівський автозавод»      В.В. Купцов

 Голова правління ПАТ «КрКЗ»                                            С.Ф. Машкевич

 Голова правління ПАТ «Черкаський автобус»                 В.Г. Раабе

 Директор ДП «ДержавтотрансНДІпроект»                       А.М. Редзюк

 Президент асоціації «Укравтопром»                                 М.Б. Резнік

 Генеральний директор ПАТ «АК «Богдан Моторс»        В.М. Старосуд

 Генеральний директор ПАТ «АвтоКрАЗ»                         Р.Є. Черняк