Збільшенням імпорту старих автомобілів депутати хочуть поліпшити екологію

Популізм окремих депутатів Верховної Ради продовжує фонтанувати. Так, на цьому тижні у Верховній Раді України був відзначений черговий “спалах” законотворчості щодо лібералізації імпорту легкових автомобілів, що були в експлуатації. При цьому бажання парламентаріїв догодити своїм виборцям, що мріють про дешеві іномарки, доходить до абсурду.

Один зі свіжих прикладів це проект Закону України №5562 “Про внесення змін до Розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо формування цивілізованого ринку вживаних автомобілів”.

Законопроектом, розробленим нардепами в співавторстві з громадськими активістами – членами асоціації власників транзитних авто, пропонується збільшити термін дії знижених ставок акцизного збору до 31 грудня 2020 року. Нагадаємо, відповідно до діючих норм знижені ставки актуальні до 31 грудня 2018 року.

Крім того, в порушення взятих Україною на себе зобов’язань в рамках інтеграційного процесу з ЄС, авторський колектив пропонує знизити екологічні вимоги до ввезених вживаних автомобілів і зняти обмеження на їх вік (на сьогодні рік випуску автомобіля повинен бути не старше 2010 року). Також запропоновано відмовитися від кількісних обмежень при імпорті за зниженими ставками акцизу (Податковим кодексом дозволено ввезення не більше 1 авто для особистого користування протягом року), і зняти тимчасові обмеження на відчуження автомобілів, ввезених у пільговому режимі (діюча норма забороняє відчуження таких машин протягом року після реєстрації).

У своїй пояснювальній записці до законопроекту №5562 автори відзначають, що “Внаслідок реалізації даної законодавчої ініціативи, в Україні пройде оновлення автопарку, що призведе до підвищення безпеки громадян у випадку ДТП, покращення екології, збільшення надходжень до бюджету за рахунок збільшення кількості розмитнених транспортних засобів, зменшення черг на контрольно-пропускних пунктах та зменшення використання різноманітних тіньових схем у сфері користування автомобілями”.

Однак при такій аргументації не можуть не виникнути питання, як збільшення імпорту старих автомобілів, які не відповідають діючим екологічним нормам, може поліпшити екологію і підвищити безпеку в разі ДТП.

Що стосується економічної складової лібералізації імпорту секонд-хенду, то такі ініціативи дійсно здатні збільшити податкові надходження. Але, в той же час, абсолютно очевидно, що цей ефект з лишком нівелюється відтоком з країни валюти, яка піде на закупівлю таких автомобілів, і призведе до посилення загрози подальшої девальвації гривні. Розвиток цієї ситуації, на жаль, депутати не стали розглядати, принаймні, в їх пояснювальній записці про це ні слова, відзначають в асоціації “Укравтопром”.