Попередні підсумки авторинку 2014 року

У переддень Нового року вже можна попередньо оцінити стан автомобільного ринку 2014 року.

Цей важкий для всіх рік почався з чергових змін правил роботи на автомобільному ринку. І якщо до планової лібералізації ставок спеціальних мит на імпорт легкових автомобілів оператори українського авторинку готувалися заздалегідь, то явно популістське та економічно необґрунтоване рішення про скасування екологічного податку та акцизу на переобладнання автомобілів було сюрпризом, який вплинув на виробничі плани вітчизняних заводів і структуру первинного ринку. Ця ситуація заклала фундамент до формування тренду з витіснення продукції українських заводів з первинного ринку імпортною продукцією, в т.ч. такою, що була в експлуатації. Найбільш яскраво це проявилося в сегменті комерційних автомобілів, де вживаний імпорт наростив свою ринкову частку з 54% у січні до рекордних 92% у листопаді.

Природно, що ніхто з операторів ринку не був готовий до тих викликів, які з’явилися в результаті анексії Криму, війни на Донбасі і стрімкої девальвації гривні.

Ці події зменшили споживчу активність до рівня, який був на початку століття, але тільки з тією різницею, що в перші роки вона росла, а зараз демонструє негативну динаміку у всіх сегментах ринку нових автотранспортних засобів.

Наймасовіший сегмент авторинку – ринок нових легкових автомобілів, який за попередніми даними асоціації “Укравтопром” закінчить грудень з результатом 7,5 тис. авто і вийде на річний підсумок з найгіршим показником за період починаючи з 2002. У його активі буде тільки близько 97 тис. проданих авто. Нагадаємо, минулого року дилери нових легкових автомобілів закінчили рік з результатом 213,3 тис. автомобілів.

Результат ринку нових комерційних автомобілів очікується на рівні 7 тис. од. Таким чином, реалізований попит 2014 року на нові комерційні авто впав більш ніж у 2 рази проти депресивного 2013 року.

Продажі автобусів також закінчать рік в мінусі. Враховуючи стан первинних реєстрацій на кінець грудня, з упевненістю можна сказати, що обсяг продажів нових автобусів відносно підсумку попереднього року, коли було продано 3 179 нових автобусів, скоротиться майже вдвічі.

Анонсовані фіскальна політика держави і нові хвилі мобілізації при збереженні високого рівня загрози відновлення активних бойових дій на сході країни навряд чи поліпшать споживчі настрої українців у наступному році. Тому, швидше за все, операторам ринку потрібно бути готовими до чергового антирекорду продажів і зміщувати центр ваги формування доходів у бік сервісу.