Концепція розвитку ринку електричного транспорту в Україні

Вчора, 13 квітня 2017 року, у Верховній Раді України Міністр інфраструктури Володимир Омелян презентував Концепцію розвитку ринку електротранспорту в Україні, яка знайшла своє відображення в законопроекті «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні». У Мінінфраструктури ставлять для себе дуже амбітну мету – до 2020 року отримати частку електрокарів в загальному продажі авто на рівні не менше 15%.

За словами Міністра, цілями законопроекту є перетворення України на хаб з виробництва високотехнологічної продукції, якою безперечно є електричний транспорт та елементи його інфраструктури. По-друге, це надання українцям можливості придбати екологічний транспорт, новий або трохи бувший у використанні, замість того, щоб сідати за кермо старих машин, які експортовані з Європи через невідповідність екологічним нормам. По-третє, це надати бізнесу інструменти для росту, адже бізнес не відмовиться від можливості економити як на пальному, так і на обслуговуванні електричного транспорту.

Глава міністерства зазначив, що цілі будуть реалізовані в рамках трьох компонентів, синхронізованих у часі. В рамках першого компоненту, який триватиме п’ять років, ми розвиваємо ринок електричного транспорту. В рамках другого, десятирічного компоненту, ми плануємо залучити стратегічних інвесторів у виробництво готової продукції – електричного транспорту та зарядних станцій. Третій, фінальний компонент, який триватиме 15 років, спрямований на локалізацію виробництва компонентів до електричного транспорту, особливо батарей, а також компонентів до зарядних станцій.

“Для стрімкого розвитку ринку ми плануємо тимчасово, до 1 січня 2023 року, звільнити від ПДВ імпорт та подальше постачання електричного транспорту, а також зарядних станцій.Також ми звільняємо такий транспорт від сплати акцизу. Тут ми не зачіпаємо електробуси, оскільки це єдиний, окрім тролейбусів, вид колісного електротранспорту, який ми хоч і повільно, але виробляємо в Україні”, – зазначив Володимир Омелян.

Після того, як на шостому році програми повернеться імпортний ПДВ на електромобілі, вітчизняне і локалізоване стратегічними інвесторами виробництво електротранспорту залишиться конкурентною в плані ціни за рахунок заходів, які будуть представлені в третьому компоненті.

Це буде тимчасове, до 1 січня 2028 року скасування імпортного ПДВ на комплектуючі до електротранспорту та зарядним станціям. На цьому етапі передбачається початок масового виробництва електромобілів в Україні. Нарешті, третій компонент реформи передбачає тимчасове, до 1 січня 2033 року введення нульової ставки ПДВ на вироблений в Україні електричний автотранспорт, комплектуючі до нього, зарядні станції і комплектуючі до них.

З 2028 року, коли повернеться імпортний ПДВ на комплектуючі для збереження конкурентної ціни на електричний транспорт, вітчизняному виробнику і інвесторам необхідно буде локалізувати виробництво комплектуючих. У Міністерстві інфраструктури вважають, що запропонований набір стимулів забезпечить послідовний розвиток ринку електромобілів в Україні, а також локалізацію виробництва електротранспорту і подальшу локалізацію комплектуючих.