Automotive Breakfast – нова платформа для діалогу

У Києві пройшов перший Automotive Breakfast, організований Німецько-Українською промислово-торговою палатою спільно з асоціацією «Укравтопром».

Захід зібрав керівників підприємств автомобільної промисловості України, виробників і постачальників комплектуючих з Німеччини, представників Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, інвесторів і представників групи Стратегічних радників з підтримки реформ в Україні.

Як зазначив президент Німецько-Української промислово-торговельної палати пан Лір, незважаючи на гетерогенність української автомобільної галузі, з одного боку представленої місцевими брендами, а з іншого – міжнародними виробниками комплектуючих, які працюють в режимі переробки давальницької сировини, бізнес структури підприємств однакові і проблеми також однакові.

А головними проблемами, на думку учасників зустрічі, є: відсутність системної державної промислової політики, не конкурентоспроможний інвестиційний клімат, зростаючий голод на технічні кадри, дорогі фінансові ресурси і податкова система, що не стимулює промисловий розвиток.

«В Україні немає і не було ніколи системної промислової політики. Кожна зміна влади несе за собою зміни в правове поле, що регулює як виробничу, так і інвестиційну діяльність. В результаті, інвестор не може без великих ризиків планувати свою діяльність навіть на короткострокову перспективу», зазначив в ході дискусії пан Васадзе, почесний президент корпорації «УкрАВТО».

Заступник міністра економічного розвитку України Максим Нефьодов запропонував, в умовах важкої економічної ситуації, спільно шукати нові методи і можливості стимулювання перспективних проектів. При цьому пан Нефьодов акцентував увагу присутніх, що не вірить в можливість появи найближчим часом в Україні дешевих грошей для промислового розвитку. Що стосується майбутнього автомобільної галузі країни, на думку заступника міністра рішення потрібно шукати за допомогою створення кластерної ініціативи.

Можливість розвитку такої стратегії, на прикладі Берлін-Бранденбурзького автомобільного кластера, привів голова правління Німецько-Української промислово-торговельної палати Александер Маркус. Свого часу до складу цього кластера увійшли, крім компаній з виробництва автотранспорту та комплектуючих виробів, також сервісні центри, дослідні інститути, венчурні компанії. Зазначив пан Маркус, що без стартової допомоги держави цей проект не зміг би відбутися. Третина фінансування цієї кластерної ініціативи здійснювалося за рахунок фондів ЄС, 1/3 – фінансувалася місцевою владою і лише третину фінансового навантаження ніс безпосередньо бізнес.

Представники німецьких компаній підтвердили ефективність кластерної ініціативи на прикладі історій своїх підприємств і запропонували скористатися цим досвідом, організувавши подібний проект на західній Україні, де сконцентрувалася велика кількість заводів з випуску електропроводки для автомобілів.

Не секрет, що дешеві трудові ресурси є головною конкурентною перевагою України для розвитку виробництв з великою часткою мануальної праці. Але зворотною стороною низької заробітної плати в країні є трудова міграція за кордон. В результаті, вже сьогодні і вітчизняні підприємства, і іноземні компанії, що розвивають свої проммайданчики в Україні, відчувають дефіцит інженерно-технічних кадрів.

За словами президента асоціації «Укравтопром» Михайла Резніка, голод на виробничий персонал в країні буде тільки збільшуватися. І така ситуація пов’язана не тільки з трудовою еміграцією, але і з проблемою підготовки кадрів. Вихід з цієї ситуації в «Укравтопромі» бачать в розширенні практики дуальної освіти і стимулюванні розвитку виробництв з високою доданою вартістю, де знижується роль дешевої праці.

У наданні всебічної підтримки реформування освіти з проекцією на потреби автомобільного бізнесу запевнили учасників зустрічі представники Стратегічної групи радників по підтримці реформ в Україні.

Співголова стратегічної групи радників Іван Міклош звернув увагу присутніх представників влади, що при розробці реформ, зокрема у сфері поліпшення інвестклімату, необхідно враховувати інтереси не тільки зовнішніх інвесторів, але і внутрішніх, тільки така політика здатна привести до синергії модернізації економіки держави.

Не оминули своєю увагою учасники зустрічі і мейнстрім світового автопрому – електромобілі. Створення комфортних умов для розвитку нових технологій може дозволити Україні зловити інвестиційну хвилю, створену зростаючою популярністю у всьому світі електромобілів. «У нас є шанс скористатися цим трендом, і в разі успіху він може стати для України і технологічним, і економічним ліфтом», сказав пан Резнік, нагадавши, що країна має в своєму розпорядженні найбільші в Європі поклади літію. «Маючи сировину, географічну близькість до найбільшого на континенті ринку (ЄС) і зону вільної торгівлі з ним ми маємо хороші стартові умови для створення партнерства з європейським автопромом з виробництва електромобілів», зазначив президент «Укравтопрому».

Підводячи підсумки зустрічі, учасники Automotive Breakfast ініціювали створення робочої групи для формування програмного документа, який сприятиме поліпшенню інвестиційного середовища та практичної реалізації кластерної ініціативи в Україні.

Асоціація автомобільних виробників України «Укравтопром» дякує Німецько-Українській промислово-торговельній палаті за спільну роботу в успішній організації першого в Україні Automotive Breakfast і сподівається, що така платформа має великий потенціал для підвищення рівня діалогу та співпраці між автопромами двох країн.